toinen reissu

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Hillo
Metallinetsijä

toinen reissu

Viesti Kirjoittaja Hillo »

olin erään asumattoman ehkä aika vanhan talon lähiympäristössä. pellolta en löytänyt mitään mutta tässä on päivän saalis 2 naulaa , jokin ruosteinen rauta osa , haarukka ja muuta metalli romua. muutta mitään arvokasta ei löytynyt. :(
hieman on semmoinen ikävä tunne että se 200 euroo tais mennä hukkaan.
kuinka nopeasti teillälaite on maksanut itsensä takas? :?
Rover
Raavas Tonkija

Re: toinen reissu

Viesti Kirjoittaja Rover »

Hillo kirjoitti:olin erään asumattoman ehkä aika vanhan talon lähiympäristössä. pellolta en löytänyt mitään mutta tässä on päivän saalis 2 naulaa , jokin ruosteinen rauta osa , haarukka ja muuta metalli romua. muutta mitään arvokasta ei löytynyt. :(
hieman on semmoinen ikävä tunne että se 200 euroo tais mennä hukkaan.
kuinka nopeasti teillälaite on maksanut itsensä takas? :?
No älähän vielä lannistu, tässä harrastuksessa pitää olla kärsivällinen. ja aina reissut eivät mene mielen mukaan. Sitä ei koskaan tiedä että milloin se kulta sormus/vanha kolikko/ ja kaikki tämmöset hienot ja arvokkaat löydöt sattuu kohalle, mutta kyllä se vielä joku päivä sattuu kohalle, ja kukaties se päivä vois olla jo huomenna :) Ja eihän se ihan heti maksa itteensä takasin, itellä ollut ace kohta vuoden ja en oo löytäny ku 20 euroo ja risat :D ja olenhan harrastanut tätä jo 4-5vuotta ja löysin vasta tänä vuonna ensimmäiset kolikot :)
Pauli
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pauli »

1. Tutustu koneeseesi huolella. Lue netistä vinkkejä, ja harjoittele sitkeästi että opit tietämään mitä laite sinulle kertoo.

2. Kaiva kaikki signaalit niin pitkälle kuin kärsivällisyys suinkin riittää, niin ei tule ainakaan missattua mitään.

3. Tee tutkimustyötä kaivelupaikkojen suhteen! Huonolta paikalta tuskin löytyy runsaasti hyvää tavaraa...

4. Kaiva sitkeästi ja paljon, kärsimätön ei tässä harrastuksessa pärjää. Asennoidu niin että signaalin saadessasi ajattelet että minkähän näköinen roska sieltä nyt nousisi, niin et voi muuta kuin yllättyä iloisesti. :wink:

5. Jos olet eurojen perässä niin mene rannalle etsimään, ei peltoja tutkimalla oikein käypää rahaa löydy.

6. Kaiva, kaiva, kaiva!

Kyllä niitä löytöjä sieltä vielä tulee! :D
Minelab E-Trac / Garrett ACE250 / Garrett Pro-Pointer
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

minä olen kaivanut noin 200 kohdetta ylös, löytämästäni noin 1000 kohteesta. kaivetuissa kohteissani on seuraavaa roinaa.
noin 100kpl tunnistamatonta/sekalaista rautaroinaa, noin 15kpl pullonkorkkeja, noin 40kpl eri aseiden hylsyjä, 2kpl sirppejä, 1kpl hevosenkenkä, 2kpl ongenpainoja, 4kpl lyijyn palasia, 3kpl pienoiskiväärin lyijy luoteja, kupari kaapelia, sekä 1800 luvulta oleva venäjän armeijan asepuvun nappi, se on vanhin löytämäni esine , ja siksi haravoin viereistä metsää mahdollisimman tarkkaa. viereinen järvenranta on aika köyhä.
sekä 5KPL KOLIKOITA joista vanhin 25p 1940 rautaa.
että ei niitä "aarteita" joka päivälle osu jokaiselle.
kannattaa tutustua paikallisee historiaan, älä kuiteskaa masennu vaikka ei "kultaa" vielä löytyisikää.
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Ei tässä harrastuksessa itseasiassa haeta kultaa. Tässä testataan kärsivälisyyttä. Meikäläinen piippaili kymmenkunta vuotta ennenkuin tuli tähän asti suurin löytö (40 vuotta kateissa ollut kihlasormus jonka pystyin ojentamaan omistajan leskelle) . Pieni 1706 vuoden hopeakolikko ei lyö sitä laudalta. Nyt on arvioitavana sinettileimasin. Tulokset tulevat tänne foorumille kun ne saan. Mutta vaikka olisi 1300 -luvulta ja vaikka diplomi ja joku löytöpalkkakruunu tulisi ei kyllä vielä hakkaisi tuota Karoliinan sormusta.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
cpapalo
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja cpapalo »

Älä Hillo vielä masennu jos kaksi kertaa vasta olet käynyt. Ensimäiset patterit on täysin harjoittelua.

Suosittelen myös rantoja ensin koska siellä niitä kolikoita on ja vain niitä löytämällä oppii oikeit äänet ja tulkitsemaan näyttöä oikein.
Ja rannalla kannattaa miettiä tarkoin mistä etsii. Esim. hiekalta ei välttämättä löydy mitään mutta jos vieressä on nurmi alue niin johan alkaa roinaa nousta. Ja jos tavaraa on liikaa niin ei muutakun herkkyytä pienemmälle. Itse käytän joskus jopa vain 1-3 palkkia.
Minelab Excalibur II +( Intruder 12" myytävänä)Garrett pro pointer.
Hillo
Metallinetsijä

joo ootte oikeassa. voisin lähtee tonne uimarannalle kokeilemaan. ties vaikka löytyis sormus. mutta mä en tajua miten paljon vanhoja kolikoita te ootte löytäneet kerralla. :shock:
muuten mun ace 250 on yks kumma juttu: kun esim sillä kokeilee kulta sormusta niin se piippaa ihan eri metallin ja sitten toisen kerran se piippaa vielä eri metallin. aivan kuin se ei tietäis mikä metalli on kyseessä. eli se toi juttu mikä on tossa ylimpänä
http://www.treasurefinders.net/images/G ... 0Panel.jpg

onko toi ihan yleistä?
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

jos mahdollista niin testaa sitä garrettia eri metalleilla, esim.. kulta sormus, hopea sormus, rautanaula, kupari kolikko messinki kolikko, ynnä muilla. niin voit päätellä sen "virhe" näyttämän. minulla toi sekoilee varsinkin uusilla pattereilla, ja täysillä herkkyyksillä. garretin näytössä kulta on keskellä taulua, mutta oikea kulta löytyy pykälän vasemmalta puolelta (testattu kolikolla). alumiinin kohdalla toi näyttää ainakin kolmea eri metallia ???? . niitä on kiva kaivaa, kun ei tiedä mitä löytyy.
ja muistathan käyttää alussa all metall moodia, kohteen löytyessä sitä voi vaihtaa, että selviäs mikä kohde odottaa maanalla.

ps...minä kirjoitan vain omista garretin kokemuksistani, ja sen käytössä olen vielä oppipoika. :D
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Jedward
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Hillo kirjoitti:joo ootte oikeassa. voisin lähtee tonne uimarannalle kokeilemaan. ties vaikka löytyis sormus. mutta mä en tajua miten paljon vanhoja kolikoita te ootte löytäneet kerralla. :shock:
muuten mun ace 250 on yks kumma juttu: kun esim sillä kokeilee kulta sormusta niin se piippaa ihan eri metallin ja sitten toisen kerran se piippaa vielä eri metallin. aivan kuin se ei tietäis mikä metalli on kyseessä. eli se toi juttu mikä on tossa ylimpänä
http://www.treasurefinders.net/images/G ... 0Panel.jpg

onko toi ihan yleistä?
Tässä on kansallisarkiston digitaaliarkiston tarkka venäläinen 1800-luvun topografikarttasivu Vihdin alueelta. Täältä voit etsiä esim. entisten torppien vanhoja peltoja. Niiltä löydät vanhoja kolikoita aivan varmasti.
Voit avata Fonectan karttasivun yhtäaikaa rinnakkain tämän kanssa, ja verrata mistäpäin kannattaa alkaa piippailulupia kyselemään.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1428560
Viimeksi muokannut Jedward, 17 Loka 2009, 08:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

täältä löytyy lisää vanhoja karttoja vihdistä.

https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/6533/search
Hillo
Metallinetsijä

kiitti kartoista. täytyy tutkia tarkemmin.
Hillo
Metallinetsijä

kiitti kartoista. täytyy tutkia tarkemmin.
ihis81
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Hillo kirjoitti::
muuten mun ace 250 on yks kumma juttu: kun esim sillä kokeilee kulta sormusta niin se piippaa ihan eri metallin ja sitten toisen kerran se piippaa vielä eri metallin. aivan kuin se ei tietäis mikä metalli on kyseessä. eli se ?
Joo toi voi riippua monesta asiasta, esim tällä Safarilla jos tulee signaali esim kupari, niin kun tarpeeksi monta kertaa heiluttaa kohteen yli, luulee masiina että se on jokin maahäiriö tms ja alkaa näyttää ihan toista lukemaa.
Eli jotenkin luulee että se on jokin häiriö ja yrittää korjata. Eli liian monta pyyhkäisyä kohteen ylitse ei kannata vispata. Mutta tämä on siis vain kun oikein hartaasti yrittää monta kertaa kohteen ylitse heiluttaa. Siis liian monta... :wink:
Joten Ace voi myös hieman miettiä tms esim. miten päin sormus on. Otetaan vertailuksi taas tämä safari, koska kokemusta henk.koht. muusta ei ole, niin, sormus antaa eri lukeman helposti eri asennoissa ollessaan.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Hillo
Metallinetsijä

no toi mun ace ei oikein tiedä juurikaan mikä metalli on kyseessä. se näyttää melkein aina eri metallia. voiko sitä jotenkin parantaa? ja mikä on hyvä herkkyys?
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

Hillo Lähetetty:................ no toi mun ace ei oikein tiedä juurikaan mikä metalli on kyseessä. se näyttää melkein aina eri metallia. voiko sitä jotenkin parantaa? ja mikä on hyvä herkkyys?

minun garretti tekee ihan samoin, varsinkin uusilla/täysillä pattereilla. kun pattereista virta vähenee niin alkaa paremmin näyttämään oikean metallin. lienee tarkoituksella noin kaliproitu ?????? kun patterit on vain hetken "uusia". minä käytän piipparoinnissa täyttä herkyyttä alussa, kun kohde löytyy niin vähennän herkkyyttä, jolloin myös kohde tarkentuu.
samoin seuloessani käytän täyttä herkkyyttä. kun löydät kohteen niin pudota herkkyyttä niin pieneksi että just ja just löytää kohteen, silloin myös metalli saattaa muuttua oikeaksi.
Hillo
Metallinetsijä

voit olla hyvin oikeassa. ainakin mulla on ihan uusi paljastin.
tänään löysin naulan , jonkun litistyneen tynnyrin , korkin , voliota ja lopuksi syvältä juurakoiden alta vanhan haulikon patruunan hylsyn. :)
muuten mistä tietää että kyseessä on korkki tai naula?
Sergei
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Sergei »

"kuinka nopeasti teillä laite on maksanut itsensä takas? "

En ole varsinaisesti ajatellut piippariani sijoituksena :D
Jos 200 eurolle haluaa rahallista tuottoa kannattaa harkita jotain muita vaihtoehtoja.
Sergei
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Tuosta 250:sen herkkyydestä sen verran, että itse pidän aina herkkyyden täysillä enkä käytä diskriminointia. Tulkitsen mieluiten signaalit itse. Saattaa tosin olla, että eri maalaaduilla joutuu toimimaan toisin. Pattereiden tehon vaikutusta en ole huomannut - vaihdan aina uudet patterit, kun kolmas pykälä häviää.
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

tietysti noissakin laitteissa on yksilö kohtaisia eroja, niin kuin muissakin laitteissa. minä en edes ajattele koska garttetti tienaa "itsensä". otan piippailun lähinnä harrastuksena ja hyvänä liikuntamuotona, varsinkin kun metsässä piippailee. minulla on garretti ollut vajaa 2 kuukautta, että aika uusi sekin on. naula---korkki ,,,,herkkyyttä pudottamalla pitäisi tulla eroa,
mutta korkki---kolikko eroa en ole saanut millää esille.....jopa pystyssä oleva aseen hylsy piippaa kolikkona. :(
Hillo
Metallinetsijä

eihän haittaa muutama pieni naarmu kelassa?
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Hillo kirjoitti:eihän haittaa muutama pieni naarmu kelassa?
No ei pienet naarmut mitään haittaa,kelasuojaa olisi kuitenkin hyvä käyttää. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin