En osaa sanoa, mikä esineesi on, mutta löysin itse tämän. Löytöhetkellä olin varma, että esine on selkeästi tunnistettavissa, mutta kurat lääpittyäni huomasin, ettei siinä ollut oikeastaan mitään mistä voisi päätellä esineen alkuperää. Mielestäni oma esineeni on kokonainen, eikä siinä ole murtopintoja. Mielestäni se on myös tehty johonkin käyttöön, eli ei ole mikään valujämä tms. Hieman karkeatekoinen se on tai saanut lämpöä jossain vaiheessa. Onkohan näillä esineillämme jotain samaa, vai laukkaako mielikuvitukseni?
Hiisi kirjoitti:En osaa sanoa, mikä esineesi on, mutta löysin itse tämän. Löytöhetkellä olin varma, että esine on selkeästi tunnistettavissa, mutta kurat lääpittyäni huomasin, ettei siinä ollut oikeastaan mitään mistä voisi päätellä esineen alkuperää. Mielestäni oma esineeni on kokonainen, eikä siinä ole murtopintoja. Mielestäni se on myös tehty johonkin käyttöön, eli ei ole mikään valujämä tms. Hieman karkeatekoinen se on tai saanut lämpöä jossain vaiheessa. Onkohan näillä esineillämme jotain samaa, vai laukkaako mielikuvitukseni?
Tauruksen löytöä en tunnista, mutta tämä toinen on mittasuhteiden ja muodon puolesta jo hyvin lähellä viikinkiaikaisten hevosenkenkäsolkien neuloja. https://img0.etsystatic.com/103/0/77339 ... 4_kw1a.jpg Ne kuluivat poikki usein juuri lenkin kohdalta, koska metalli oli litistetty niin ohueksi.
Laitan nyt mittoja jos, joku tunnistaisi. Taurukselle sorit topicin lainaamisesta.
Nyt kun asiaa ajattelee toiselta kantilta niin perun puheeni leveämmän puolen murtopinnasta. Saattaa olla katkennut. Ainakin on taipunut hieman päästään ennen mahdollista murtopintaa.
Juu saa lainata ihan vapaasti. Paljon samaahan noissa on. Tässä tuo varsi on pyöreä ja karkeatekoinen, eli paksuus vaihtelee ja leveä pää litteä. Mitään selviä murtopintoja en näe leveässä päässä, mutta mahdollista.