RJR kirjoitti:No jaa, hurttihuumoria aina tarvitaan. Mutta kun ensimmäinen foorumin lukijoista löytää herkistyneen ammuksen niin hän ei siitä kirjoita tänne itse.
Minä olen löytänyt yli 50 vuotta vanhoja kiväärinpatruunoita jotka ovat olleet suurimman osan ajasta metrin - puolitoista veden alla. Ja ruuti oli vielä kuivaa joskin hieman 'ärhakämpää' kuin tuore. Uskon että patruunoilla olisi vielä voinut ampuakkin. Nallikin toimi.
Omakohtaisesti voin todeta, että kivääri ja pistooli kaliiperisista patruunoista käytännössä kaikki 64 tai 70 vuotta maastossa maanneet ovat olleet periaatteessa käyttökunnossa. Vedessä päällisinpuolin todella hyvin säilyneet myös.Kokeilemaan en suosittele, koska patruunat repeävät. Kyseessä on nk.sinkkikato hylsymetallissa. Sinkillä on taipumus "haihtua" metalliseoksesta aikojen saatossa,jolloin seos menettää kimmoisuutensa.
Patruunan ruutia en vertaisi tykin ammusten ja muiden projektiilien räjähdeaineisiin. Kyseessä on täysin erityyppiset yhdisteet. Ammuksen herkistyminen riippuu suurimmaksi osaksi käytetystä räjähdeaineesta ja nallin tyypistä. Esim 300kg lentopommi voi kestää kaivinkoneen kauhalla hakkaamista. Korostan tässä siis sanaa VOI, koska joku siihen muuten puuttuisi. No miten tuo reiluhko lentopommi hävitetään? Räjäytetään se, kerpele! Mitä tuossa räjäyttämällä hävittämisessä sitten tapahtuu? No käytännössä pommin ympärille aseteltu räjähdeaine räjähtää, mutta ei detonoi itse lentopommia. Lentopommi toki hajoaa kappaleiksi, ja sisältö leviää taivaan tuuliin, mutta ei räjähdä.
Toisaalta Venään pojilla oli aukko projektiilien tunnistamisessa. Kahta ammusta keitettiin, jotta sais tnt:t helpommin ulos. No eipä ollutkaan tnt, vaan aivan jotain muuta... Kaikki mitä jampasta jäi jäljelle oli 3m syvä kuoppa.
No, takaisin tuohon löydökseen.
Pienellä kärkisytyttimellä ( is 15/20 B ) varustetun Boforsin 40mm ammuksen kokonaispituus on 180mm josta sytyttimen pituus 15mm.
Näyttäisi kuvan perusteella siltä, että ammuksesta puuttuu sytytin. Ainoastaan tarkempi tutkiminen selvittäisi sen, että onko sytytin puuttunut jo ammuttaessa, vai onko ollut viallinen ja irronnut osumasta.