Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
moottorilapio
Innostunut Etsijä
Viesti
Kirjoittaja moottorilapio » 29 Kesä 2009, 22:29
tuli käytyä uimarannalla narraamassa kolikoita taas trk:n kanssa. Löytyi tuollainen
tosi pinttynyt kopeekka 1799 , olisikohan noista ultraääni pesureista mihinkään tämän kuntoisissa kolikoissa ?
http://kopek.ws/gal/pp/
X-terra 705, 6" DD, infinium ls,
chance pi, kasa keloja
kaivinkone
Rover
Raavas Tonkija
Viesti
Kirjoittaja Rover » 01 Heinä 2009, 10:19
voi olla että ultraääni pesun jälkeen toi sun kolikko on vielä kauheamman näköinen mitä se nyt on koska ultraääni pesuri syö myös rahan pintaa ei pelkästään pinttyneitä kohtia.
MK
Metallinetsijä
Viesti
Kirjoittaja MK » 01 Heinä 2009, 10:43
Ei se metallia syö.
Tietenkin jos sinne liuokseksi laittaa syövyttäviä aineita niin sitten.
Fairyvettä ja antaa palaa. Ei tuo tuosta tuon kauheammaksi mene.
Ultraäänipesureita käytetään hienomekaniikan pesuun hyvällä menestyksellä.
Esimerkin annan ihan työn puolesta.
Kastunut kännykkä missä on hapettumia pestään eräänlaisella saippualiuoksella, missä on tislattua vettä ja periaatteessa saippuaa.
Tässä vaiheessa kysyt, eihän vesi tee hyvää.
No. Itse elektroniikka on vesitiivistä, eikä ultraäänipesu niistä materiaalia irroita. Ainoastaan hapettumat hyvällä tuurilla irtoavat.
Ja tämän jälkeen halutaan päästä eroon itse vedestä puhelimessa. Puhelimen piirilevy(t) upotetaan alkoholi-liuokseen mikä poistaa veden.
Voila! Toimiva kännykkä hyvällä tuurilla.
Uskoisin että jos ultraäänipesuri irroittaisi sitä itse varsinaista materiaalia ei mitään elektroniikkaa pestäisi.
Minun veikkaukseni on että tuo kolikon "lika" on niin pinttynyttä ja koska tuo on pahoin syöpynyt ei pesuri tee sille oikeastaan mitään.
Pese se.
Rover
Raavas Tonkija
Viesti
Kirjoittaja Rover » 01 Heinä 2009, 17:39
no mitähän ne jutut mitä olen itse kuullut ja nähnyt että ultraääni pesun jälkeen kolikko on vielä pahemmassa kunnossa mitä ennen. kai siinä on sitten jotain syövyttävää ainetta käytetty.
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä
Viesti
Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä » 01 Heinä 2009, 19:01
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä kohtaa uimarannalta löytyi? nurmikolta, vai ihan sieltä pehmoisesta hiekasta?
Eli uimarannoillakin on mahdollisuus tehdä vanhoja kolikkolöytöjä, ja hieno löytö sulla on!
Equipment:
- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio
Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
MK
Metallinetsijä
Viesti
Kirjoittaja MK » 01 Heinä 2009, 20:48
Seuraavat huonokuntoiset kolikot pesen ultraäänipesurissa ja pistän kuvia
Toki jos hapettumia häviää niin voihan olla että joku kohta on pelkkää hapettumaa ja kuvia häviää täysin, mutta jos kolikko on tuossa kunnossa niin ei siinä paljon hyvä häviä.
moottorilapio
Innostunut Etsijä
Viesti
Kirjoittaja moottorilapio » 03 Heinä 2009, 10:17
Aarteenmetsästäjä kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä kohtaa uimarannalta löytyi? nurmikolta, vai ihan sieltä pehmoisesta hiekasta?
Eli uimarannoillakin on mahdollisuus tehdä vanhoja kolikkolöytöjä, ja hieno löytö sulla on!
raha löytyi rantapolun pientareelta, pintamaa 10cm soramursketta sen alla 5cm humusta ja 10cm savista rantahiekkaa.
X-terra 705, 6" DD, infinium ls,
chance pi, kasa keloja
kaivinkone