Hain maanantaina ihan uutuuttaan kiiltävän GM3:n postitoimistosta ja olen nyt kahtena iltana ehtinyt tutustua laitteen sielun elämään. Täytyy sanoa, että kipinä on leimahtanut liekkeihin ja uusi harrastus vie jo miestä kuin pässiä narussa. Eilinen piippailu keskittyi lähinnä oikeiden kaivuukohtien tähtäilyyn. Tänä iltana sain jo filtteröityä pullonkorkkien seasta jo muutakin tavaraa. Laitteen diskriminointi tuntuu erittäin hyvältä ja tänään kaivoin ainoastaan yhden pullonkorkin - luultavasti Alkon sellaisen. Rahisevia piippauksia oli kuitenkin aika paljon ja "sivilisaatiojätettä" oli maassa runsaasti. Tarpeellistakin tavaraa nousi ylös, kuten soutuveneen tappi (voin tarvita jopa itse joskus) ja ihka ensimmäinen kolikko. Vaikka löydöt kalpenevat esimerkiksi foorumilla olevien hopeakolikoiden ja reliikkien rinnalla ajattelin ne ensimmäisinä löytöinäni tänne ujuttaa muidenkin ihmeteltäviksi. Pari löytöä kuitenkin ihmetyttää: "kuukivi" sekä rulla painavaa metallia kenties tinaa tai lyijyä? GM3 huutaa kuin hyeena kun kelaa heiluttelee murikan yläpuolella. Kuukivi on erittäin kevyt, olisiko mahdollisesti korkeasa lämpötilassa muodostunutta kovaa metallipitoista ainesta? Onko joku muu törmännyt vastaavaan? Pieni rulla on taas vastaavasti erittäin painava ja löytyi rullattuna 15 cm syvyydestä maaemosta.
Koko saalis:
Kuukiven kraaterista pintaa:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Siitä se lähtee...
En tunne GM3:sta, mutta kannattakos silläkään kokonaan noita korkkeja diskata pois, saataa jäädä myös hyviksiä maahan. Luulisi korkin antavan vähän rösöisemmän tai pomppivan äänen verrattuna kolikon vakaaseen ääneen? Vaiko eikö?
Tappi oli hyvä ja hyödyllinen löytö. Jos 'kuukivi' oli semmoista kevyenoloista ilmavaa tavaraa niin niitä kyllä löydät aina silloin tällöin jatkossakin. En ihan tiedä mitä se on mutta näkyy löytyvän kaikkialta. Joskus enemmän ihan kiusaksi asti ja joskus vähemmän. Kato vaan niin täältä foorumilta tulevat sekä kemialliset että minorologiset kaavat jos niitä tarviit. . Diskriminoinnin kanssa on paras että teet vähän ilmatestejä rautanauloilla, rautaprikoilla, eri kolikoilla ja vaikka kultasormuksella. Pääsee vähän jyvälle siitä mitä voi ja mitä ei voi diskriminoinnin avulla sivuuttaa. Satoja pulltabeja kyllä tulet tulevaisuudessa kaivamaan. Niitä me kaivetaan kaikki vaikka mikä tavallinen etsin olisi. Alumiini on vaan yhtä ...
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
En minäkään vielä ainakaan sano laitetta tuntevani, mutta ihastunut siihen jo kyllä olen...
Joo, olen huomannut, että ääni katkeilee ja on huomattavasti epäselvempi raudalla kuin kolikoilla (tein pienen testiradan). Itellä on diskriminaatioasetus 5-6:n tietämillä ja ennen kaivuuta kokeilen säätää syrjintää suuntaan jos toiseen, että saisi paremman kuvan kohteesta. Asetuksina käytän automaattista maahäiriön poistoa. Tottahan se on, että moni kohde saattaa jäädä kaivamatta liiallisen diskriminaation takia, eikä yksikään kaivu ole tavallaan turha - jos siitä oppii. Ehkä sitten pellolla tai paikassa, jossa on vähemmän tuota jätettä on varmaankin suotavaakin säätää syrjintä pienemmälle ja onkia ne kolikot sieltä mullasta.
Kulunut GM3,
JK kirjoitti:Siitä se lähtee...
En tunne GM3:sta, mutta kannattakos silläkään kokonaan noita korkkeja diskata pois, saataa jäädä myös hyviksiä maahan. Luulisi korkin antavan vähän rösöisemmän tai pomppivan äänen verrattuna kolikon vakaaseen ääneen? Vaiko eikö?
En ole kyllä onnistunut vieläkään discriminoimaan luotettavasti kaljapullonkorkkeja tuolla omalla Gm3, ne tuppaavat kuullostamaan vähän liiankin hyviltä ja jos tuolla audio disc säädöillä rupeaa leikkimään varsinkin pellolla, niin moni hyvä kama jää peltoon, ehkä manuaalisella määhäiriönpoistolla tuohon audio disc säätöön saisi tolkkua.
Joskus kaljapullonkorkki kuullostaa hieman rosoiselta riippuen sen asennosta, mutta useimmiten ei, vaan se kuullostaa aivan yhtä hyvältä kuin kolikko.
Pellolla etsittäessä on minulla automaatti päällä/discriminaatio 4 ja kaivan sitten kaikki hyvältä kuullostavat kohteet ylös ja jos foliota alkaa olemaan hieman liikaa, niin nostan discriminaation jonnekkin 6-7 välille.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti: En ole kyllä onnistunut vieläkään discriminoimaan luotettavasti kaljapullonkorkkeja tuolla omalla Gm3, ne tuppaavat kuullostamaan vähän liiankin hyviltä ja jos tuolla audio disc säädöillä rupeaa leikkimään varsinkin pellolla, niin moni hyvä kama jää peltoon, ehkä manuaalisella määhäiriönpoistolla tuohon audio disc säätöön saisi tolkkua.
Joskus kaljapullonkorkki kuullostaa hieman rosoiselta riippuen sen asennosta, mutta useimmiten ei, vaan se kuullostaa aivan yhtä hyvältä kuin kolikko.
Oletko huomannut eroa ruostuneen kruunukorkin ja uudehkon vielä kultameikit ym. tilbehöörit päällään kantavan korkin välillä? Täytynee tehdä kunnollinen testirata ja testailla asetuksia rauhassa. Itse en ole käyttänyt VCO:ta lainkaan, mitä nyt sitä ininää muutaman kerran olen testannut enkä saanut siitä ininästä mitään selkoa.
Kulunut GM3,
Öhkömönkijä kirjoitti:
Oletko huomannut eroa ruostuneen kruunukorkin ja uudehkon vielä kultameikit ym. tilbehöörit päällään kantavan korkin välillä? Täytynee tehdä kunnollinen testirata ja testailla asetuksia rauhassa. Itse en ole käyttänyt VCO:ta lainkaan, mitä nyt sitä ininää muutaman kerran olen testannut enkä saanut siitä ininästä mitään selkoa.
Tommonen ei ruostunut kaljapullonkorkki ei mielestäni ole kuullostanut aivan yhtä hyvältä kuin ruosteinen sellainen, mutta onneksi pelloilla ei ole ollut kuin muutama onneton kaljapullonkorkki, niin ei se haittaa tahtia ollenkaan.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.